INSTRUMENTEN EN BRONNEN

Instrumenten en bronnen

Menvor maakt gebruik van een aantal basisinstrumenten en hulpmiddelen. Afhankelijk van de situatie en de vraagstelling, wordt er bekeken wat er nodig is en ingezet wordt.

eMovement

De iMovement survey, 360 ºC feedback instrument, kan voor meerdere doeleinden worden ingezet. Door dit instrument te gebruiken, krijgen we zicht op de ontwikkelruimte die iemand in zijn of haar persoonlijk ondernemerschap heeft. Kortom: hoe geef je sturing aan jezelf en waar liggen je koester- en ontwikkelpunten?

 

Spot-on


Een situatie kan als een probleem ervaren worden, zonder te weten wat er onderliggend schuil aan gaat. Motivatie, energie verlies, werkvoorkeuren: wat veroorzaakt het gevoel en de gedragingen? Hier kan een drietal vragenlijsten ingezet worden die voor meerdere doeleinden gebruikt kunnen worden. Een talenten-wijzer, motivatie-wijzer en TNS-wijzer (toekomstgerichtheid, nauwkeurigheid en stressgevoeligheid) geven een compleet beeld.

  

Spot-on wordt onder meer ingezet bij:

  • Loopbaan-, en studiebegeleiding : het matchen van individuele competenties met functionele of organisatorische competenties.
  • Preventie: het begeleiden van medewerkers die dreigen vast te lopen in hun werk.
  • Mobiliteitsbevordering: medewerkers met een specifiek beroep of functie inzicht geven op alternatieve mogelijkheden
  • Teamsamenstelling en training; het in kaart brengen en verder samenstellen van een complementair team. Er wordt inzicht gegeven in aanvullende vaardigheden en gedragingen van teamleden.

 

Coachmateriaal

Om beter inzicht te krijgen op “Wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik?” wordt er ook gebruik gemaakt van coach/leermateriaal. De inzet van deze spellen en kaarten zorgt o.a. voor zicht op kwaliteiten, drijfveren en inspiratie. Het helpt om tijdens de sessies zelf te ervaren en om het eigen inzicht te vergroten.

 

Vragenlijst Interpersoonlijk leerkrachtgedrag


Interpersoonlijk leerkrachtgedrag kan gemeten worden. Een instrument gebaseerd op de “De roos van Leary” geeft inzicht in 8 gebieden van leerkrachtgedrag. Het is mogelijk om doelgericht toe te werken naar een profiel van de ‘ideale leerkracht’ die zorgt voor een optimale werksfeer en daardoor dus beter welbevinden en prestaties van leerlingen. Middels vragenlijsten voor zowel leerkracht als leerling (groep 5 t/m 8) kan een Model voor Interpersoonlijk Leerkrachtgedrag gepresenteerd worden.

Lees meer hierover: Interpersoonlijk leerkrachtgedrag